Autocross Noordoostpolder

Spanning en sensatie onder zeeniveau!


Home De Crosses De Polderbokaal In De Buurt Over Ons
Ens Rutten Creil Bant Marknesse Espel Kraggenburg Luttelgeest Nagele Emmeloord?

De Crosses

Luttelgeest 2016
Hoewel de Noordoostpolder pas sinds 1942 bestaat, kan er zeker worden gesproken over tradities in dit noordelijke stukje Flevoland. Een daarvan is de vele autocrosses. Alle plaatsen van de Noordoostpolder hebben ondertussen ooit een eigen cross gehad. Op het moment hebben alleen Tollebeek, Urk, Nagele en Bant geen cross. Tollebeek en Urk organiseerden samen in 2007 voor het laatst een cross en Nagele zoekt sinds 2014 tevergeefs naar een nieuwe locatie. Ook Bant heeft voor 2017 geen locatie.

De crosses lopen allemaal grotendeels volgens hetzelfde recept. Zoals gebruikelijk bij autocross starten een rij auto's tegelijk en racen ze een rit over een kleine onverharde baan die volledig voor het publiek te overzien is. Na een aantal rondes komen ze over de finish en worden er punten uitgedeeld aan de coureurs op basis van hun positie als ze de finish over komen. Vlak hierna begint een nieuwe rij auto's. Als alle auto's geweest zijn, hebben ze een manche erop zitten. Hierna wordt de startvolgorde veranderd en beginnen alle auto’s aan de volgende manche. Aan het einde van de dag worden er finalerondes gehouden. De coureurs die tijdens de manches in totaal de meeste punten hebben gescoord mogen meedoen aan de finales. Over het algemeen worden eerst de halve finales van de Polderklasse gehouden, daarna volgen de finales van de overige klassen en uiteindelijk de grote finale van de Polderklasse.

De Polderklasse is een klasse die op veel andere crosses een "standaardklasse" wordt genoemd: auto's die op de weg hebben gereden en in grote mate getuned kunnen worden tot het ultieme racemonster. Deze klasse is altijd aanwezig op de crosses in de Noordoostpolder. De belangrijkste beperkingen zijn geen vierwielaandrijving, geen rallybanden (zelf een profiel snijden in normale banden is wel toegestaan) en geen motorblokken die niet uit een auto komen. Ook moet er aan enkele veiligheidseisen voldaan worden, maar voor de rest heeft men veel vrijheid wat betreft tunen. Deze vrijheid wordt dan ook graag ingezet en dit resulteert in enorme turbo's, motorblokken waarvan je nooit zou denken dat ze passen en handgesneden bandenprofielen. Doordat vierwielaandrijving niet is toegestaan, komen met name de eerste en tweede generaties van de Toyota MR2, een sportwagen uit de jaren tachtig en negentig, als sterke en populaire Poldercrossauto's uit de bus, vanwege de motor in het midden voor een goede gewichtsverdeling, en de achterwielaandrijving voor extra grip op het rechte stuk.

De Jeugdklasse is een klassement gebaseerd op de Polderklasse waar jong talent zich kan bewijzen. Deze klasse is bijna altijd aanwezig. Het regelement van de Jeugdklasse is grotendeels overgenomen van de Polderklasse, maar heeft een paar grote wijzigingen. De motor mag namelijk niet meer dan 1400 cc bevatten. Dit zorgt ervoor dat de auto's een stuk minder vermogen hebben. In deze klasse zie je doorgaans dan ook voornamelijk kleine auto's die niet zoveel wegen. Daarnaast is de minimumleeftijd 16 jaar. Bij sommige crosses kan een brommer- of trekkerrijbewijs nodig zijn. Informeer hierover bij de crossorganisatie.

Ooit, in de "goeie ouwe tijd" was autocross een goedkope sport waarin men voor een paar gulden een auto van de sloop haalde om er vervolgens mee te crossen, en dat er hier en daar wel eens een tikje werd uitgedeeld, maakte niet zo uit. Gaandeweg werd de autocross steeds professioneler en ging er steeds meer geld in zitten, en hoewel er nog steeds behoorlijk onzuinig wordt gedaan met de auto's, is het onmogelijk om nog een kans te maken zonder een heleboel geld te investeren, met het risico om na een flinke crash alles kwijt te raken. Sommigen wilden de autocross weer toegankelijk maken, en zo is de 250-euroklasse ontstaan. Deze klasse doet bijna altijd met de Noordoostpoldercrosses mee. Er mag meegedaan worden met standaard straatauto's (er mag wel gestript worden om gewicht te besparen) die enkele veiligheidsmaatregelen hebben ingebouwd gekregen. Het bijzondere van deze klasse is echter dat na de cross de auto's geveild worden voor maximaal 250 euro (behalve in Bant, daar zit er geen veiling bij de klasse). Bij een bod van 250 euro moet de rijder afstand doen van zijn auto, zonder de veiligheidsmaatregelen. Lager bieden mag ook, dit gebeurt in overleg met de rijder, maar hoger mag niet. De auto's die in deze klasse rijden zijn heel divers: in de Hel van Creil van 2016 heeft een Suzuki Alto van een gigantische Volvo de finale gewonnen.

Rond 2010 is de Driewielerklasse ontstaan tijdens de Foute Cross in Lopik, onder het genot van heel veel bier en frikandellen. Het idee was om een nieuwe klasse te maken gebaseerd op de races in Engeland met Reliant Robins, de driewielige autootjes waar Mr. Bean altijd zo'n hekel aan heeft. Deze hobbelende, in rechterbochten sterk hellende (want ze zijn gebouwd op linkerbochten) bakkies begonnen in rap tempo aan een landelijke opmars en al snel waren er tientallen deelnemers aan deze ludieke vorm van autocross. Het regelement is ook niet erg ingewikkeld. De grootste beperking in deze klasse is de motorinhoud van maximaal 1300 cc en verder zijn er onder andere enkele veiligheidsregels. Deze klasse doet bij enkele Noordoostpoldercrosses mee.

Van links naar rechts: Polderklasse, Juniorklasse, 250-euroklasse en Driewielerklasse

Polderklasse Juniorklasse 250-euroklasse Driewielerklasse

Al snel zal je zien wie er aan de top staat en leer je hun rijstijl en auto's kennen, mede doordat je het hele circuit kan overzien en het rennerskwartier vaak voor iedereen is geopend. Ook voor je portemonnee hoef je de Noordoostpoldercrosses niet links te laten liggen, vaak is de entreeprijs maar een paar euro. Omdat je zo dicht bij het circuit staat, kan je de actie ervan af zien spatten. De coureurs zijn niet bang voor een deukje meer of minder, hoewel de crossauto's duizenden euro's kunnen kosten, en er kan dus van alles gebeuren in de strijd om de Polderbokaal.

De Polderbokaal is een kampioenschap opgezet door Autocross Team Marknesse waarbij coureurs of equipes die zich voor deze Polderbokaal in hebben geschreven tijdens alle crosses behalve die van Emmeloord punten voor verzamelen. Voor het seizoen 2017 heeft de Polderbokaal nieuwe organisatoren, die van plan zijn om een Juniorenbokaal op te zetten als ze daar genoeg inschrijven voor kunnen krijgen. Naar verwachting kan de Juniorenbokaal doorgaan bij minstens 10 inschrijvingen. Naast de Polderbokaal wordt ook het Polderkampioenschap gehouden. Het Polderkampioenschap wordt verreden tijdens de Autocross Emmeloord. Alleen de beste crossers van het jaar worden geselecteerd voor het Polderkampioenschap. De winnaar bij de Polderklasse in Emmeloord mag zich de Polderkampioen noemen.