Autocross Noordoostpolder

Spanning en sensatie onder zeeniveau!


Home De Crosses De Polderbokaal In De Buurt Over Ons
Autocross Bantega Autocross Biddinghuizen Midland Circuit Lelystad Zuiderzeerally

Midland Circuit Lelystad

Locatie: Talingweg 89, Lelystad
midland-circuit-lelystad.nl

Foto van het Midland Circuit
In 1982 werd het Midland Circuit opgericht en het is in de loop der jaren steeds verder uitgebouwd tot een multifunctioneel auto- en motorsportcentrum. Dat "multifunctioneel" mag zeker gezegd worden, want de diversiteit aan voertuigen en klassementen die allemaal op de vele banen rijden is echt enorm. De vaste circuits zijn een kartbaan, een kleine oval die vastzit aan een grote oval en een klein baantje voor racen met modelauto's.

Nederlandse Ovalracing Vereniging

Entree: doorgaans 10 euro. Kinderen tot en met 12 jaar: 5 euro
autospeedway.org

Foto van de NOV Dutch Open Stockcars
De NOV is een autospeedway, dit houdt in dat er wordt geraced met een simpel circuit bestaande uit twee halve cirkels met twee rechte stukken erin. Saai? Echt niet! Juist bij dit circuit kan makkelijk het hele circuit worden overzien, zodat je geen moment hoeft te missen. Doorgaans zit er meer ruimte tussen de races dan bij de Noordoostpoldercrosses waar de volgende cross direct start als de vorige geweest is; bij het Midland Circuit wordt er vaak eerst nog een rondje gereden met de winnaar om hem te feliciteren en vervolgens komt de volgende klasse op, die vaak ook nog een bandenopwarmrondje doen. We zouden het zeker aanraden om eens naar de ovalraces te gaan, tenminste om mee te maken hoe échte racewagens er nou uitzien.

De volgende klassen rijden bij de NOV:

Ook zijn er onder andere de volgende gastklassen, die echter niet altijd aanwezig zijn bij de evenementen van de NOV:

Bovenste rij, van links naar rechts: Midland Rookie Rods, BMW 325i-klasse, Midland Hotrods en BriSCA F2 Stockcars;
Middelste rij, van links naar rechts: BriSCA F1 Stockcars, Formule Toyota, National Hotrods en 2-litre Hotrods;
Laatste rij, van links naar rechts: European Late Model Series en Stockcar F3:

Midland Rookie Rods BMW 325i-klasse Midland Hotrods
BriSCA F2 Stockcars BriSCA F1 Stockcars Formule Toyota National Hotrods
2-litre Hotrods European Late Model Series BriSCA Micro F2 Stockcars Stockcar F3

Agenda voor seizoen 2017:

Dit kaartje namen we bij de Flevocup 2017 mee:

Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - agendakaartje voor 2017 voorkant Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - agendakaartje voor 2017 achterkant

Flevocup 2017

Zondag 23 juli 2017
Entree: 10 euro (5 euro voor kinderen onder 12 jaar)
facebook.com/events/1590673941004400

Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster European Late Model Series Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster juniorklasse Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster Stockcar F2 Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster Midland Rookie Rods Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster Stockcar F3 Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster Midland Hot Rods Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster BMW 325i-klasse Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster Micro Stockcar F2

Eindelijk, zomervakantie! Eindelijk tijd zat en niet meer leren op school. Dus wat doe je dan? Naar de speedway natuurlijk! Op de zondag na onze laatste schooldag trokken we naar de "zuiderburen" in de Flevopolder. Hier was zowaar een Nederlandse primeur: de eerste race met BriSCA Micro F2's vond vandaag plaats op het Midland Circuit! Drie Micro F2's verschenen aan de start. Dat zijn er niet veel, maar er zijn er nog veel in de maak! Wij verwachten dan ook dat deze klasse in de toekomst veel spannender en sensationeler gaat worden. Er is nog meer gunstig nieuws: de coureurs van de Formule Toyota leken haast te hebben gekeken naar onze kritiek op de vorige keer dat ze er waren, want deze klasse was een stuk spannender dan de vorige keer, met aardig wat mooie duels. De European Late Model Series mag dan wel wat leuker worden wat mij betreft. Hier lijkt een gebrek aan auto's nog te zorgen voor een gebrek aan concurrentie. Wat dan weer wel best tof was om te zien naar mijn mening, is de juniorklasse (ja, echt!). Bij deze club jongens en meisjes kon je overduidelijk zien dat de jonge coureurs hun uiterste best deden om te winnen en daarbij een rijstijl aanhielden die veel "grote mensen" niet eens zouden durven. Maar ook bij de grote jongens was het lol. De Stockcar F1-klasse staat altijd garant voor een hoop lol en er waren ook vandaag weer mooie duels tussen de kampioenen die tot het allerlaatst duren. We hebben de absolute topper van deze klasse, Geert-Jan Keizer, ook geïnterviewd. Het resultaat staat op YouTube. De Stockcar F1-klasse had ook een speciale race op het eind waarmee een wildcard kon worden verdiend. Dit is een vrijstelling voor het WK stockcars in het Engelse Ipswich. Met deze wildcard kan je zo meedoen aan het WK zonder je te hoeven kwalificeren. Deze wildcard is gewonnen door Evert van den Berg. Wij wensen hem veel succes op het WK!

Agendakaartje en poster voor het volgende evenement:
Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - agendakaartje voor 2017 voorkant Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - agendakaartje voor 2017 achterkant Midland Circuit Lelystad NOV 23 juli 2017 - poster voor 27 augustus

IJsselmeertrophy 2017

Zondag 23 april 2017
Entree: 10 euro (5 euro voor kinderen onder 12 jaar)
facebook.com/events/1056592434445028

Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - poster BMW 325i-klasse Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - poster juniorklasse Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - poster Stockcar F1 Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - poster Midland Rookie Rods Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - poster Stockcar F3 Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - poster Midland Hot Rods

Als appetizer voor het crossseizoen bezochten we de tweede race van het Midland Circuit van het jaar. Een dag met wisselvallig weer, maar dat mocht de pret niet drukken. De prachtige Formule Toyota-klasse was er ook als gastklasse. Een klasse met gave auto's, maar wij zouden hier wat meer competitie in willen zien, dan zou het echt een gave klasse worden! Gelukkig was de gastklasse National Hot Rods ook aanwezig.

De spaceframe auto's streden hier weer hard om de beste plaats die ze verkrijgen konden. Maar het leukste vonden wij toch wel de Midland Hotrods en de Midland Rookie Rods, waar er werd gestreden op het scherpst van de snede en elke ronde ertoe deed. Voor ons was het vandaag weer genieten geblazen, ondanks een ongeval in het publiek waarvoor er een ambulance moest komen. De NOV heeft het bittere bericht meegedeeld dat het slachtoffer, genaamd Tiny Ottings, is overleden op 24 april. Toch mag dit de pret niet drukken, dat zou het slachtoffer vast ook niet hebben gewild. Daarom vertellen wij dat wij, ondanks het ongeval, toch een leuke dag hebben gehad.

Agendakaartje en poster voor het volgende evenement:
Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - agendakaartje voor 2017 voorkant Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - agendakaartje voor 2017 achterkant Midland Circuit Lelystad NOV 23 april 2017 - poster voor 21 mei

Dutch Open Stockcars 2016

Zondag 16 oktober 2016
facebook.com/events/1770876506493547

Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - poster Stockcar F2 Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - poster Stockcar F2 junioren(?) Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - poster Stockcar F2 junioren Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - poster Stockcar F3

We waren er al vroeg bij op deze dag waar de zon vol scheen, een totale tegenstelling tot het koude weer van gisteren. En of het hierdoor komt, of doordat het gewoon zo'n groot evenement is, weten we niet, maar de hele tribune zat vol met racefans. Eerst reden de Stockcar F3 rondjes achter de pacecar aan terwijl coureurs uit de andere stockcarklasses, namelijk de F1, de F2, de F2 junioren en de Heritage, langzaam de baan op reden en flaneerden met hun stockcars over de baan. En het waren er veel! Alle klasses waren in ruime getale aanwezig, behalve de Heritage Stockcars van de Dutch Heritage Stockcar Association dan, maar daar zijn er nou eenmaal niet zo veel van.

Na een lange tijd rondjes rijden gebeurde dan uiteindelijk echt waarvoor we gekomen zijn: het racen! En geraced, dat werd er! De binnenbaan had het zwaar te verduren met al dat geweld. En dat viel ook te zeggen over de banden van de Stockcar F1, die mooie rookwolken publiceerden als ze hardhandig weg werden geduwd, of als ze donuts aan het draaien waren na de overwinning. De Stockcar F2-klasse had dit iets minder, maar kon dit compenseren doordat er zóveel stockcars op de baan reden, dat er altijd wel wat viel te zien. Het is wel erg goed opletten geblazen, want je bent het overzicht zo kwijt als je even naar iets anders kijkt. Gelukkig biedt de rondeteller uitkomst: let gewoon op het moment wanneer de rondeteller 1 cijfer omlaag gaat, dan weet je dat de auto die zojuist heeft gepasseerd, de nieuwe ronde begint te rijden. Die auto is eerste. En anders let je gewoon op een groepje coureurs die tegen elkaar aan het knokken voor het beste plekje zijn, die groepjes waren er genoeg bij de Stockcar F2 en dit keer zelfs ook bij de Stockcar F1, een klasse die normaal gesproken niet zó goed vertegenwoordigd is in Lelystad als nu.

Alle spanning en sensatie werd afgewisseld door de Heritage Stockcars, die met hun demoraces graag het verleden van stockcarracing wilden demonstreren, en de Stockcar F3, die juist de toekomst van de sport aan het publiek wil tonen. Het spektakel bouwde weer op aan het einde van de dag tijdens de Dash4Cash. Hier starten auto's dicht op elkaar, rijden een beperkt aantal ronden en de winnaar krijgt geen klassementspunten, maar geld als prijs. De dichte startopstelling zorgde voor een hoop geduw en getrek en omdat het al donker werd, kon je af en toe vonken zien als de stockcars over de baan schaven als ze over bepaalde, hoger gelegen stukjes van de baan rijden: een gaaf gezicht!

Uiteindelijk, toen ook de Dash4Cash voorbij was, keerde iedereen huiswaarts omdat het zo druk was, reden we samen met alle andere racefans gebroedelijk in een treintje over de Talingweg. We weten niet wat zij ervan vonden, maar wij vonden het een geslaagde dag!

Ticket en stickers:
Midland Circuit Lelystad NOV 16 oktober 2016 - ticket Midland Circuit Lelystad NOV 16 oktober 2016 - sticker Midland Circuit Midland Circuit Lelystad NOV 16 oktober 2016 - sticker NOV

Clubraces junioren, Midland Rookie Rods en Midland Hotrods

Zaterdag 15 oktober 2016
Entree: 15 euro (25 euro voor het hele weekend)

De Poldercrosses zijn voorbij, maar ook het Midland Circuit in Lelystad biedt spanning en sensatie onder zeeniveau! Op deze zaterdag midden in oktober hield het Midland Circuit trainingen en clubraces, en ondanks het weer hadden wij wel zin in een potje sportieve strijd op wielen! Vroeg in de ochtend kwamen we aan op het circuit, gewapend met een GoPro omdat we onze normale camera niet bij ons hadden. We hadden mooi de tijd om alles in te stellen, jammer genoeg deed hij het uiteindelijk niet meer, waardoor we alleen de trainingen ermee hebben kunnen filmen. Maar niet getreurd, ik heb met mijn telefoon ook een paar mooie beelden kunnen filmen.

De vrij vochtige baan droogde maar moeilijk op, wat vooral bij de dirt stockcars F1 (stockcars die normaal gesproken op een onverharde baan rijden), die na elke paar ronden clubraces de baan beschikbaar kregen om te trainen, zorgde voor mooie, trage drifts. Bij de andere klassen was er ook sprake van drifts, maar hier waren het snelle drifts omdat het hier niet om een training ging. En dat was te zien, want er werd hard geknokt! In alle klassen werd er gestreden alsof het allemaal niks kost. Zelfs in de juniorklasse pushten de jonge pupillen hun kleine racemonstertjes tot het uiterste: een supergaaf gezicht!

Crashes en uitval was zeker niet uitgesloten, de BMW 325i Cup had aan het einde van dag zelfs maar de helft van de deelnemers over! Gelukkig is er voor zover wij weten geen ernstig letsel ontstaan. De stockcars deden het echter rustig aan, het was immers maar een trainingsdag voor hen. Wel waren ze in grote getale aanwezig, veel meer dan normaal, wat alvast een mooie voorbode zou geven voor de volgende dag. Na een mooie dag races te hebben gekeken, keerde ik weer naar huis, hopend op een mooie Dutch Open Stockcars met veel stockcars en mooi weer. En mijn verwachtingen werden zeker waargemaakt!

Agendakaartje, poster voor het evenement op die dag en poster voor de finales op 13 november:
Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - agendakaartje voor 2017 voorkant Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - agendakaartje voor 2017 achterkant Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - poster Midland Circuit Lelystad NOV 15 oktober 2016 - poster voor 13 november

Flevocup 2016

Zondag 24 juli 2016
Entree: 10 euro (5 euro voor kinderen onder 12 jaar)
facebook.com/events/632928403523464

Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster BMW 325i Cup Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster Stockcar F1 Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster Stockcar F2 Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster Stockcar F3 Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster juniorklasse Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster Late Model V8-klasse Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster Midland Hotrods Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster National Hotrods Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster Midland Rookie Rods
Wij van Autocross Noordoostpolder kunnen geen genoeg krijgen van strijd op wielen en na bijna een maand geen cross te hebben gezien, begon het alweer te kriebelen. Gelukkig bood de speedway van Lelystad uitkomst: op 24 juli 2016 werden daar ovalraces gehouden. Na daar vlak voor twaalf uur aan te zijn gekomen en nog net een van de posters mee heb kunnen pikken die je daar mocht meenemen, maar bijna op waren, waren de Stockcar F1's al bezig aan de vierde heat van de eerste manche om met hun alles overstemmende Amerikaanse V8-motoren te proberen als eerste van de elf deelnemers achttien rondes te voltooien. Vervolgens kwamen drie gastklassen aan bod: National Hotrods, Formule Toyota en vervolgens de spectaculaire Late Model V8 serie, die op die dag voor de eerste keer in Lelystad reden.

De grote kick van het circuit is dat je enorm dicht bij het circuit kan staan, waardoor ik het magistrale geluid van de Late Models goed in mijn oren kreeg, en de miniscule stukjes rubber op mijn arm. Overigens bleken sommige zwarte puntjes op mijn arm geen rubber te zijn, maar miniscule, jeukende mugjes die daar door het klamme weer een ware plaag waren.

Na de LMV8 was het tijd voor de strakke, technische BMW 325i Cup en de toegankelijke maar niet minder spannende Midland Hotrods, waarna de manche ten einde was en er weer van voorafaan begonnen werd met de juniorklasse waar beginnende coureurs vanaf 12 jaar ervaring kunnen opbouwen, de ook deze keer weer immens populaire Stockcar F2 en de Rookie Rods, die fungeert als een instapklasse voor de Midland Hotrods. Vervolgens kwamen weer de Stockcar F1's, National Hotrods, enzovoort, todat er 3 manches gereden werden, er er finales werden gereden van de klassen die een finale hadden.

De finales gingen goed van start met de finale van de Stockcar F2, waar Henk Peeters heeft gewonnen. De finale voor de National Hotrods volgde daarna, Mark Teuben had hier gewonnen. Bij de Stockcar F1's was er echter een zware crash waarin Paul Hermkens tegen de muur aan knalde en twee rugwervels brak. Kosten noch moeite werden gespaard bij de hulpdiensten en ze waren in grote getale aanwezig, en bij de stockcar, die nieuw het seizoen inging, moest het dak eraf worden geknipt, voor de maximale zekerheid om de rijder zonder vervolgletsel uit de auto te krijgen. De finale voor de Stockcar F1's werd dan ook niet afgemaakt.

Omroep Flevoland heeft er nog een artikel over geschreven waarin ze schreven dat de rijder bekneld raakte en dat de auto verzaagd werd, maar Fred Vowinkel, lid van het bestuur van de NOV, heeft ons in een mail verteld dat hij kritiek heeft op het artikel; het is "fout en zonder info van ons tot stand gekomen; wij hebben omroep Flevoland daar ook op gewezen." "De rijder zat niet bekneld en er is niet gezaagd; het dak is alleen maar verwijderd door middel van knippen voor de maximale zekerheid om de rijder zonder vervolgletsel uit de auto te krijgen."

Agendakaartje en poster voor het volgende evenement:
Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - agendakaartje voor 2016 Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - poster voor 28 augustus

Agenda voor seizoen 2016:

Dit kaartje namen we ergens in 2015 mee:

Midland Circuit Lelystad NOV 8 november 2015 - agendaboekje voor 2016 pagina 1 Midland Circuit Lelystad NOV 8 november 2015 - agendaboekje voor 2016 pagina 2 en 3 Midland Circuit Lelystad NOV 8 november 2015 - agendaboekje voor 2016 pagina 4

Dit namen we bij de Flevocup 2016 mee, ook deze geldt voor seizoen 2016:

Midland Circuit Lelystad NOV 24 juli 2016 - agendakaartje voor 2016



Team Wimedo Open Nederlands Kampioenschap

wimedo.nl

Team Wimedo is een slalomvereniging die opereert op het Midland Circuit. Het is dus geen slalomteam, maar een vereniging waarbinnen de leden voor zichzelf en tegen elkaar strijden. Bovendien zou het erg moeilijk zijn om een team te vormen, want Team Wimedo is de enige Nederlandse vereniging die behendigheidswedstrijden organiseert.

Als je bij Team Wimedo meedoet met een auto waarvan in Nederland een vierdeurs variant is uitgekomen, valt deze onder de toerwagens, anders onder de X-groepen. Bij de Team Wimedo Open Nederlands Kampioenschappen worden de auto's ingedeeld in de volgende klassen.

De Nederlandse Porsche Club houdt enkele keren per jaar een slalomwedstrijd in samenwerking met Team Wimedo op het Midland Circuit. Er is zowel een heren- als een damescompetitie. 1 resultaat mag er worden geschrapt en 1 slalom kan worden gemist. Er zijn geen dagkampioenschappen omdat men de resultaten pas na de dag doorkrijgt. Het hoofddoel van het kampioenschap is de slalom levendig houden, plezier, competitie met anderen en ook met jezelf. Resultaten zijn alleen voor leden te downloaden.

Model Racing Midland

modelracingmidland.nl

Toen ik op een dag naar de ovalraces van de NOV ging, liep ik langs een miniscuul parcourtje waar een paar al net zo miniscule autootjes op reden op een bepaald niet miniscule snelheid. Het bleek het circuit te zijn van Model Racing Midland. Model Racing Midland is samengekomen uit twee verenigingen waarvan er eentje al sinds 1984 bestaat en een grote naamsbekendheid gemaakt met hun buitenbaan elders in Lelystad en hun loods in Swifterbant (jawel, daar waar de trekkertrek wordt gehouden). En nog steeds is de MRM een vereniging met internationale faam.

Vergist u zich niet, ook al zijn het modelauto's, ze worden bij de MRM zeker in klassen ingedeeld zodat er echte races kunnen ontstaan. De volgende klassen worden gebruikt bij de MRM bij de elektromotoren, waaronder een duurrace van 500 ronden, bij de brandstofmotoren.

Kartcentrum Lelystad

kartcentrumlelystad.nl

Kartcentrum Lelystad is een kartvereniging waar men streeft om karten toegankelijk te maken. Men kan er met eigen karts rijden maar men kan ze ook huren, men kan er les krijgen en er zijn ook een aantal races: de twee-uursrace en de zomeravondcompetitie.